Waar is het gevoel?

Het is weer even geleden sinds ik voor het laatst mijn gedachtes deelde met jullie, maar dat betekent niet dat er niets is gebeurt in die kleine maand dat ik niets heb weten te posten. Bij dezen dan ‘gewoon’ een update over de maatschappij, mijzelf en de band.

Het is raar, hoewel het compleet normaal is, doet het mij steeds minder. Op 14 juli was het weer zover, Nice werd getroffen door het terrorisme van Islamitische Staat. Verschrikkelijk, maar toch, maar toch, het deed mij minder dan elke voorgaande aanslag in Europa. Ook de mislukte staatsgreep in Turkije, de depressieve eenling in München, de zelfmoordenaar in Ansbach of de kerkgijzeling in Rouen wisten mij niet te raken op een mannier die mij voor zulke situaties normaal lijkt. Zoals jullie misschien hebben gemerkt, had ik geen behoefte meer om aan een van die aanvallen een heel stuk te wijden. Ik had bij elk woord dat ik opschreef het gevoel dat ik in herhaling viel. Verander Parijs of Brussel in Nice, verander 7 januari 2015, 13 november 2015 of 22 maart 2016 in 14 juli 2016 en verander 12 doden, 137 doden of 35 doden in 84 doden en je hebt je stuk tekst. Het is verschrikkelijk, maar ik weet niet meer wat ik er mee aan moet.

Het is op het moment dat ik dit stuk schrijf ook een maand geleden dat Rock Werchter 2016 begon. De grote Rock Werchter kater was er weer een van formaat, want na het concert van Niel Young in de Ziggo Dome in Amsterdam op 9 juli viel ik even in een zwart muziekgat. De halve band ging op vakantie en ik had ook geen concerten meer in het vooruitzicht, een tot op de dag van vandaag onveranderde situatie. Dat de band even niet zo veel bij elkaar kwam had ook zijn voordelen, zo kon ik weer rustig gaan schrijven aan nieuwe nummers en merkte ik voor het eerst in een vrij lange tijd een stijgende lijn in het creatieve proces. Overigens waren dat de enige zinvolle woorden die ik over de aanslag in Nice kon opschrijven, zo cryptisch en indirect mogelijk.

Voor de rest wil ik alleen nog even melden dat ik op 26 augustus 2016 met mijn band Crescent op Kimorock midden in het centrum van Den Haag speel en dat jullie allemaal van harte zijn uitgenodigd.

Bas Boudewijn

Plaats een reactie