Krezip: De Band Die Nederland Weer Nodig Heeft

 Volgend jaar is het al weer acht jaar geleden sinds Krezip haar carrière in een uitverkochte Heineken Music Hall afsloot. Ik kan me nog herinneren dat ik samen met mijn vader en zus, met tranende ogen, de door BNN compleet uitgezonden show zat te kijken. Compleet random, uit het niets en gewoon omdat ik er zin in heb presenteer ik hier mijn top 10 Krezip songs.

Voor ik aan mijn lijstje begin, wil ik nog eventjes mijn persoonlijke Krezip herinnering met jullie delen. Het was volgens mij het voorjaar van 2008 dat wij hoorde dat Krezip ging touren. Een clubtour langs zaaltjes als het oude Tivoli, 013, Paradiso en Het Paard van Troje was niet meteen heel speciaal, maar toch genoeg reden om kaartjes te kopen voor de show in Den Haag.

Als 10 jarig jongetje die net zijn eerste zanglessen kreeg en daar hoorbaar zonder baard in de keel onder meer All My Life en Everybody’s Gotta Learn Sometime – origineel van The Korgis – van Krezip probeerde te zingen, was het een droom om de op dat moment hoogzwangere Jaqcueline Govaert en haar band in actie te zien. Toen de band in aanloop naar deze tour ook nog eens aankondigde een afscheidsoptreden te geven werd deze avond in het Paard van Troje alleen maar bijzonderder. Dan nu mijn top 10.

10. Life Is Sweet (Live @ HMH)

Al bij het eerste nummer in deze lijst weet ik dat hij in grote lijnen een willekeurige volgorde zal worden. Life Is Sweet klinkt als een zoetsappige titel die ik normaal gesproken liever voorbij laat gaan, maar de solo (vooral in deze versie), het funky gitaartje, het plotse begin en de epische synths maken dit nummer een van Krezip’s leukste.

9. Why Do I (Nothing Less)

Het is weer sinds 2000 geleden dat Krezip hun eerste album ‘Nothing Less’ uitbracht. WHy Do I was geen single, maar wel een van de hardere nummers van het album. Dat zo’n stem uit de mond van een meisje van nog geen achttien kan komen blijft nog elke dag een wonder.

8. Sweet Goodbyes (Best Of)

Het nummer is er natuurlijk ook wel een beetje voor gemaakt, maar ik zal niet de enige zijn die kan zeggen dat hij heeft gehuild toen Krezip haar laatste adem uitblies met Sweet Goodbyes. De ping-pong gitaar in combinatie met de prachtige stem van Jacqueline is een ware tranentrekker.

7. All Unsaid (Nothing Less)

Het is een van die nummers die ik na een tiende van een seconde al herken. De drums openen op een geniale manier. Gewoon een heerlijke rocktrack met een mysterieus loopje in de verses!

6. Out Of My Bed (What Are You Waiting For)

Het is misschien de lastigste opgave voor een jonge band, ervoor zorgen dat het tweede album net zo goed is als je debutplaat. Over ‘What Are You Waiting For’ zei bassist Joost van Haren: “Ons tweede album was een zware bevalling, songs kwamen ineens niet meer vanzelf, het moest allemaal serieuzer en steviger.” Toch stonden er ook een aantal pareltjes op.

5. Can’t You Be Mine (Plug It In)

Met ‘Plug It In’ kwam Krezip met hun eigen gitaar- synthcombinatie. Can’t You Be Mine is een prachtig voorbeeld. Het harde van de rockband Krezip gemengd met de toetsen van Duran Duran zorgde voor een vette nieuwe sound.

4. I Would Stay (Nothing Less)

Het is het nummer wat niet mag missen in een Krezip top 10, maar toch vind ik het niet terecht om er een podiumplek aan te wijden. I Would Stay is dan wel het nummer waar Krezip menig hart mee heeft doen smelten, maar is het ook het beste nummer van de Tilburgse band?

3. Play This Game With Me (Live @ HMH)

Op de eerste trede van de trap die de top 3 mag vormen, staat Play This Game With Me. Dat ik fan ben van livemuziek hoeft geen geheim te zijn, maar Play This Game With Me is voor mij met afstand een van de beste rock songs die de Nederlandse muziek rijk is en het enthousiasme waarmee de band de track tijdens hun laatste show ten gehore brengt is simpelweg om van te smullen.

2. Go To Sleep (Best Of)

Krezip’s Best Of verscheen in 2008 en bevatte maar liefst 4 nieuwe tracks. Eerder in de lijst kon je al luisteren naar Sweet Goodbyes. Go To Sleep was de eerste single van het verzamelalbum dat de band net voor de afscheidstour uitbracht. Het lekkere gitaartje, de toffe opbouw naar het eind toe en de drums waarmee de song opent, maakt dit tot een van mijn favoriete Krezip tracks.

1. Not Tonight (Live @ HMH)

Ook mijn nummer 1 is een live versie. Not Tonight live in de Heineken Music Hall heeft voor mij alles wat ik in een Krezip nummer zoek. De prachtige stem en teksten van Jacqueline Govaert, een geweldige opbouw waarin ieder instrument zijn plaats kent, de harde rock, de emotie van een geweldig pijnlijke break up en een gitaarsolo die een U2 nummer niet zou misstaan.

“I don’t think anyone can say

that they know everything about anything like you and me

so please don’t leave”

Toch zijn er altijd nog een aantal honorable mentions die net buiten de boot vallen of net zo goed in deze lijst hadden kunnen staan.

  • All My Life (Plug It In), een wereldwonder dat dit nummer mijn lijst niet gehaald heeft.
  • Mine (Live @ HMH), simpelweg omdat ik het studioversie niet zó tof vind als de live versie.
  • I Apologize (What Are You Waiting For), er waren maar tien plekjes…
  • Bored (Plug It In), geweldige song, staat toch echt op plek nummer 13
  • Won’t Cry (Nothing Less), Krezip’s eerste rock single!
  • You Can Say (Days Like This), op het laatste moment gewisseld met All Unsaid.

Als afsluitende noot hoop ik nog elke dag een beetje op die reünie. Ik zal erbij zijn.

Bas Boudewijn

Plaats een reactie